HISTORIA POWSTANIA SAMOLOTU
według opisu Edmunda Morrisona - treść w/g oryginału
(Edmund Morrison urodził się w Ostrowie Wielkopolskim w 1912 roku, a zmarł 27 marca 2001)

Data rozpoczęcia budowy, to rok 1927, w mieszkaniu przy ul. Raszkowskiej 32/33 w Ostrowie Wielkopolskim. Tam zostały wykonane żeberka do skrzydła. Dalej, z braku miejsca, znaleziono lokum przy ul.Wrocławskiej 23, u pana Tyrakowskiego. W jego stolarni został zbudowany całkowity szkielet, to jest kadłub, usterzenie i skrzydło-na strychu. Skrzydło i kadłub z drewna sosnowego. Dalej, z powodu ciasnoty, musiano znaleźć nowe, większe miejsce. Stolarni użyczyły Warsztaty Wagonowe. Tam w osobnym miejscu, odgrodzony siatką drucianą, stał samolot prawie gotowy do lotu.

Kto budował samolot: Głównym budowniczym był Józef Morisson, a pomocnikami Józef Nawrot i ja Edmund Morisson. Po zmontowaniu szkieletu Nawrot wycofał się z dalszej budowy.

Z czego był zbudowany samolot: Skrzydło było jednoczęściowe o stałym profilu, dwudźwigarowe, usztywniane drutem stalowym. Kryte płótnem, następnie celonowane i pomalowane żółtą farbą. Szkielet kadłuba był z ośmiu ram i czterema bocznymi listwami 30 mm kwadrat, pokryty sklejką o grubości 1 mm. Wszystkie łączenia były klejone certusem i zbijane gwoździkami. Ramy kadłuba były prostokątne, w górnej części od 1-4 wypukłe, a od 5 - 8 prostokątne, lecz na górze przygotowane do kształtu owalnego. Usterzenie prostokątne, płoza, oparcie ogona z twardego drewna. Podwozie z rur stalowych, profilowane. Koła były wykonane z drewna, a opony z węży strażackich. Później koła były zrobione z aluminium, a opony gumowe. W górnej części, między pierwszym a drugim siedzeniem, był montowany stojak kapotażu na czterech nogach. Kadłub był pomalowany na kolor niebieski, a na bokach miał napis OSTROVIA, w kolorze czarnym z białymi obwódkami. Silnik sześciocylindrowy, o mocy 45 KM, własnej produkcji. Montował i uruchamiał motor Stefan Kunig z Kalisza. Gdy samolot był gotowy został przetransportowany na lotnisko. Oblatywał go inżynier Czyżewski z Warszawy. Po kilku udanych lotach, brał udział w drugim konkursie awionetek, gdzie otrzymał nagrodę Ministra Komunikacji.

HISTORIA POWSTANIA SAMOLOTU - według opracowania ,,Polskie Konstrukcje Lotnicze" autorstwa Andrzeja Glassa

Dwaj młodzi pracownicy Warsztatów Wagonowych - techni Józef Morisson (dla uproszczenia w nazwie samolotu nazwisko pisane było: Moryson) i Józef Nawrot, przy pomocy stolarza, oraz wskazówek W.Kozłowskiego, W.Korbiela i T.Grzmilasa - zbudowali w Ostrowie Wielkopolskim, drugi egzemplarz WK-1, nadając mu nazwę Moryson I OSTROVIA I. Nazwa OSTROVIA wzięta została od nazwy rodzimego klubu sportowego. Budowę rozpoczęli w 1927 r. a zakończyli jesienią 1928, w Warsztatach Wagonowych. OSTROVIA oblatana została przez pilota Czyżewskiego, wykonał na niej pętlę. Samolot wziął udział w II Krajowym Konkursie Awionetek, na przełomie października i listopada 1928r., nosząc numer startowy 6 i zajmując 11 miejsce. Uzyskany czas demontażu to 14,5 minuty.

KONSTRUKCJA: Dwumiejscowy samolot sportowy, konstrukcji drewnianej, o składzie dolnopłata ze stałym podwoziem.

KADŁUB: o przekroju prostokątnym, czteropodłużnicowy, kryty sklejką 1,5-2 mm. Przód kadłuba za silnikiem kryty blachą aluminiową. Kabiny otwarte, osłonięte od przodu wiatrochronem. Wejście do kabiny ułatwiały stopnie w lewym boku kadłuba. Podwozie spawane z rur stalowych, osiowe, dwukołowe..Oś kół amortyzowana względem goleni za pomocą sznura gumowego. Płoza ogonowa drewniana, amortyzowana.
PŁAT: prostokątny, wolnonośny, dwudzielny, dwudźwigarowy, kryty do pierwszego dźwigara sklejką, dalej - płótnem. Końce lotek podgięte do góry w celu uzyskania własności przeciwkorkociągowych. Usterzenie konstrukcji drewnianej, z noskami ze sklejki i pokryciem płóciennym. Napęd lotek i sterów - linkami.
SILNIK: chłodzony powietrzem, gwiaździsty, sześciocylindrowy Anzani, o mocy 55 kM i ciężarze 72 kg. Łoże silnika spawane z rur stalowych. Śmigło dwułopatowe, drewniane, stałe. Zbiornik paliwa przed kabiną załogi, oddzielony ścianą ogniową od silnika. Przelotowe zużycie paliwa 12,6-14 l/h.
MALOWANIE: kadłub barwny, z dużym napisem Ostrovia oraz napisem Ostrovia Wlkp i literą P, na sterze kierunku.

DANE TECHNICZNE:

tekst opracował: Henryk Jerzyk