HISTORIA POWSTANIA PROJEKTU

Pomysł budowy repliki samolotu OSTROVIA zrodził się w mojej głowie z chwilą przeprowadzki do Powiatu Ostrowskiego. Od dłuższego czasu jestem członkiem Stowarzyszenia Lotnictwa Amatorskiego we Wrocławiu, gdzie uczestniczyłem w odbudowie starych samolotów. Pojawienie się starego samolotu podczas imprezy publicznej zawsze wywoływało duże zainteresowanie. I stąd wzięła się idea odbudowy samolotu który powstał w Ostrowie Wielkopolskim. Realizacja takiego pomysłu stałaby się doskonałym narzędziem promocyjnym naszego regionu. Jednak tylko takie założenie nie wystarczyłoby do osiągnięcia sukcesu działania. Narzędzie promocyjne to rezultat końcowy działania. Sam projekt niesie wiele cennych wartości jak : Techniczna realizacja projektu przerastała moje możliwości. Sam konstruktor Morisson nie budował Ostrovii sam a w zespole. Potrzebny więc był zespół, którego nie znałem. Szukanie nie trwało długo, pomocną okazała się pasja do lotnictwa. Wkrótce poznałem Pana Henryka Jerzyka jednego z najbardziej znanych Ostrowskich modelarzy, mistrza Polski w kategorii modeli sterowanych radiem klasy Gigant. Do kolejnych spotkań za namową Pana Henryka dołączyli Panowie Roman Dziubaczyk i Marek Wojcieszek. Oboje niezwykle wszechstronni i doświadczeni modelarze, którzy od lat prowadzą zajęcia z młodzieżą w Modelarni Lotniczej Aeroklubu Ostrowskiego, mieszczącej się w Zespole Szkół Spółdzielni Oświatowej przy ulicy Waryńskiego w Ostrowie Wielkopolskim. Jako ostatni do projektu przystąpił Jarosław Szłapka, autor modelu samolotu Ostrovia, który znajduje się w Muzeum Miasta Ostrowa. W realizację projektu włączona zostałą młodzież uczęszczająca do modelarnii a w zamierzeniu wszyscy zainteresowani. Budowa repliki samolotu umożliwi im poznanie zasady budowy samolotów, powstających prawie osiemdziesiąt lat temu, zgłębianie tajników sporządzania dokumentacji technicznej i zaznajomienie się z historią powstawania oryginalnego pierwowzoru. Przede wszystkim praca nad odtworzeniem repliki OSTROVII to znakomite przedsięwzięcie edukacyjne. Można tutaj wymienić zaznajomienie się z technologią obróbki drewna, metalu, tworzyw sztucznych, zapoznanie się z podstawami wiedzy o wytrzymałości materiałów ich strukturą i podstawami zasad aerodynamiki. Pomysł przelałem na papier a konkretnie przygotowałem wniosek aplikacyjny do drogiej edycji Funduszu Grantowego dla miasta Ostrowa. Wniosek złożony został w ramach Stowarzyszenia Wiedza i Przedsiębiorczość. Sukces był dla nas wszystkich miłym zaskoczeniem. Nasze plany stały się realne .....

 

BUDUJEMY SKRZYDŁO !

Po roku wspólnej pracy, powstał kadłub samolotu Ostrovia, ale nasze plany kończą się....... na wiernej replice. W styczniu wspólnie z Henrykiem Jerzykiem, Jarkiem Szłapką i Romanem Dziubaczykiem przygotowaliśmy kosztorys kolejnego etapu naszej przygody z Ostrovią : Budowa prawego skrzydła samolotu. Decyzja zapadła i pracę będą skupiać się na początek na jednym płacie, ze względu na skomplikowaną konstrukcję i dużą czasochłonność prac. Kolejnym krokiem będzie lewe skrzydło. Techniczne i ekonomiczne dane wraz z opisem znalazły się w przygotowanym przeze mnie wniosku aplikacyjnym do trzeciej Edycji Funduszu Grantowego Stowarzyszenia pn. Fundusz Grantowy Dobrego Sąsiedztwa dla Ostrowa Wielkopolskiego, pt.: „Kontynuacja budowy repliki statycznej samolotu OSTROVIA – budowa prawego skrzydła samolotu”. Wniosek, ku naszej radości Komisja Funduszu Grantowego oceniła pozytywnie. Przyznana kwota 5 285.00 zł pozwoli nam na wykonanie kompletnej konstrukcji skrzydła. Prace rozpoczęliśmy, w modelarni lotniczej Aeroklubu Ostrowskiego, która mieści się w Zespole Szkół Spółdzielni Oświatowej. Tutaj chciałbym wyrazić swoją wdzięczność dla Dyrekcji Szkoły, która dzięki swojej życzliwości umożliwia nam kontynuowanie prac. W okresie wakacyjnym ze względu na organizację pracy szkoły, prace kontynuowane są w pracowni modelarskiej Henryka Jerzyka. Montaż skrzydła będzie miał miejsce we wrześniu w szkole. Zapraszam do galerii projektu, gdzie możecie Państwo zobaczyć proces budowy samolotu.

Tomasz Sobczak